Památkově chráněná hřbitovní brána se skládá ze dvou částí. Části stavební a části kované. Dnes již neexistující zděná brána byla postavena v první polovině 19. století. Vy se však díváte na repliku, která vznikla v letech 2012 – 2013. Důvodem stavby oné repliky bylo značné vychýlení brány z její svislé osy a potencionální možnost škody na lidském zdraví a samozřejmě také zničení obou částí brány.
Ve stejných letech, tedy 2012– 2013, byla rekonstruována ručně tepaná železná mříž z 16. století, která původně zdobila vchod do již zaniklého zámeckého divadla Lichtenštejnů v Lednici. Svým zpracováním a promyšleným využitím perspektivy vytváří brána optický dojem nekonečného prostoru. Toho prostoru, do kterého lze vstoupit, ale návratu z něj není. Bývalý ředitel Měšťanské školy v Podivíně František Procházka nám předkládá jiný, poněkud svérázný výklad myšlenky nekonečna a nenávratna obsažené ve zpracování kované mříže.
Říká, že brána je nápodobou sítě na způsob rybářského čeřenu. Stejně jako z čeřenu se nemůže vrátit ryba, nemůže se z onoho nekonečného prostoru vrátit ten, který tam vkročil.
V roce 1876 byl na místním hřbitově instalován centrální kříž a ve farní kronice z téhož roku se zachovala zmínka o „zasazení krásných oněch železných vrat“ do nově zřízené brány.